Kahwin muda atau kahwin lambat??

TOPIK HANGAT INI PASTI SEMUA ORANG ADA PANDANGAN MASING-MASING...Ada yang setuju kahwin muda ada juga yang tidak setuju..Pada pendapat saya muda mudi zaman sekarang lebih banyak dugaan dan cabarannya jadi saya sangat setuju jika perkahwinan sewaktu muda atau erti kata lain kahwin awal.
Antara hikmah perkahwinan awal ialah:
1-MENGHALANG DARI BERLAKU MAKSIAT..bukan sahaja maksiat yang bermaksud berzina hubungan kelamin,malah hubungan yang terjalin tanpa sebarang ikatan lagi-lagi tiada tujuan nikah lebih mengundang pada zina mata,zina tangan,zina hati,zina otak,zina zahiriah dan zina batiniah.
2-MENGHALANG DARI BERLAKUNYA SIFAT KEJAM MEMBUANG BAYI..kerana keterlanjuran ma'nusia yang ada akal seperti haiwan yang tiada akal membuang bayi sama ada hidup atau mati adalah sesuatu yang sangat kejam.Mungkin didunia anda lepas diakhirat sana tidak mungkin terlepas.Bertaubatlah.
3-LAHIRNYA ANAK LUAR NIKAH amatlah aib pada pandangan masyarakat kita.Sangat kasihan pada nasib anak yang tidak berdosa dilahirkan tanpa ikatan sah disisi agama.Agaknya sudah menjadi trend kini,bila dah mengandung baru nak bagi anak nikah.Sepatutnya ibu bapa memberi sokongan dan memudahkan cara supaya anak yang ingin berkahwin disegerakan berkahwin.
4-Dengan kahwin awal,JIWA MENJADI TENANG..segala fitrah nurani disalurkan pada tempat yang halal.Bahkan ramai sahabat-sahabat saya kahwin ketika masih belajar seperti mana ibu bapa saya,jiwa tenang mudah belajar insyaallah lagi-lagi ada teman sehati sejiwa yang sentiasa memberi galakan.
5-Telah berkata Rasulullah..ANNIKAH SUNNATI..nikah itu sunnah ku.
Mungkin ada banyak lagi hikmah lain tapi cukuplah sekadar ini untuk memberi pandangan dari saya.Berfikirlah positif.Agama Islam itu mudah.Yang paling penting WAJIB nikah.Hantaran,kenduri besar-besaran itu hanyalah adat..
6-MERAMAIKAN UMAT MUHAMMAD.

Saya tuju luahan rasa ini pada mereka2 yang tak setuju kahwin awal.....MARI KITA KEMPEN KAHWIN AWAL INSYAALLAH BERKAT.Menurut imam syafi'ie tidak hubungan antara perempuan dan lelaki /lelaki dan perempuan kecuali dengan tujuan nikah.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SANAH HELWA YA ZAUJI HABIBI..

apa itu Kelab Setia?

feqh muamalat