Catatan

Tunjukkan catatan dari 2009

Mari Tengok Barangan AMSYIQ

BLOG AMSYIQ INI MASIH BARU HARAP DAPAT DI SEBAR-SEBAR KAN...

APA DAH JADI???

Imej
DIPETIK:KOSMO
MUNGKINKAH negeri paling maju di Malaysia, Selangor, sedang bergelut untuk membersihkan minda rakyatnya daripada pemikiran mundur iaitu mempercayai bomoh yang ramai bilangannya di negeri itu?

Baru-baru ini, Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dilaporkan sedang giat memburu 20 orang bomoh yang dikesan menawarkan pelbagai khidmat seperti menilik nombor ekor, menjual tangkal pelaris perniagaan dan ubat pengasih untuk memikat wanita.

Pegawai Perhubungan Awam JAIS, Mohd. Hidayat Abd. Rani memberitahu Jurnal, 20 bomoh itu akan terus dipantau oleh pihaknya dan tindakan keras pasti diambil jika terbukti mereka melakukan penyelewengan.

"Selangor negeri maju yang menjadi tumpuan golongan perantau termasuk dari Indonesia. Mereka mungkin sudah memiliki ilmu itu sebelum sampai ke sini.

"Selain itu, faktor persekitaran dan permintaan juga memainkan peranan. Mereka tidak akan bergiat aktif kalau perkhidmatan mereka tidak mendapat sambutan daripada orang ramai.

"Lagipun bomoh j…

Buat pelajar2 yang ingin mendalami bahasa arab bolehla rujuk blog ini.http://layarislam-ilmulughah.blogspot.com/.

عَلاَمَاتُ إِعْرَابِ الأَسْمَاءِ
(Ciri-Ciri I’rabnya Isim)
Asmaul Khomsah
اَلأَسْمَاءُ الْخَمْسَةُ
(Isim-Isim Yang Lima)

أَبُوكَ – أَخُوْكَ – حَمُوكَ – فُوْكَ – ذُوْ مَال (Marfu’)

أَبَاكَ – أَخَاكَ – حَمَاكَ – فَاكَ - ذَا مَالٍ (Manshub)

أَبِيْكَ - أَخِيْكَ – حَمِيْكَ – فِيْكَ – ذِيْ مَال (Majrur)

2. Isim Mabni

Isim mabni adalah isim yang keadaan akhirnya tidak mengalami perubahan walaupun diletakkan pada posisi yang berbeza dalam suatu kalimat.

Contoh:

هَذَا جَدِيْدٌ (Ini baru)

قَرَأْتُ هَذَا (Aku membaca ini)

فِي هَذَا قِِصَص (Di dalam ini terdapat kisah-kisah)


Macam-Macam Isim Mabni

1. الضَمِيْرُ

Contoh: أَنْتَ - نَحْنُ - هُوَ

2. اِسْمُ الإِشَارَةِ

Contoh: هَذِهِ - هَؤُلاَءِ - ذَلِكَ

3. اَلاِسْمُ الَمْوْصُوْلُ

Contoh: اَلَّذِي - اَلَّتِي - اَلَّذِيْنَ

4. اِسْمُ الاِسْتِفْهَامِ

Contoh: مَنْ - أيْنَ - كَيْفَ

5. اِسْمُ الشَّرْطِ

Contoh: مَنْ - مَتَى - مَا

Catatan:

1. Dommah merupakan ciri asas isim marfu’, fathah merupakan ciri asas isim manshub, dan kasrh merupakan ciri asas isim majrur.
2. Ada beberapa kelo…

pilihlah sahabat yang baik..

dipetik dari blog sahabat saya:
http://daiayaya28.blogspot.com

Sahabat di mana jua berada pasti diingati selalu, setiap kata-katamu adalah naluri,setiap yang manis pasti ada di antara kita kerana kita adalah sahabat sejati. Jangan kau tangisi setiap yang melukakan kerana ia adalah suatu yang membawa kepada kita kerinduan memikirkan diri kita,biarpun bumi ditelan zaman tua menghilangkan udara segar tetapi erti sahabat tiada siapa yang dapat merampasnya hanya DIA penentu segalanya..
Empat jenis Teman khianat & Teman Sejati

teman khianat :

-Mereka yang mengajak berkawan untuk tujuan menipu
-mereka yang hanya manis di mulut saja
-mereka yang suka memuji-muji
-mereka yang mendorong seseorang untuk menuju ke jalan yang membawa pada kerugian dan kehancuran
Empat jenis golongan seumpama ini, bukanlah teman-teman sejati; mereka adalah teman-teman khianat, dan seseorang janganlah bergaul dengan mereka.

Mereka yang mengajak kawan untuk tujuan menipu mempunyai empat ciri :

1. Mereka hanya memikirk…

Hak-hak suami pada isterinya

http://jomkahwin.wordpress.com/2007/04/13/tanggungjawab-isteri-dan-hak-suami/
Dalam sesebuah rumahtangga,isteri juga mempunyai tanggungjawab tertentu yang wajib dipenuhi,antaranya ialah:

1.Isteri mestilah sentiasa mentati suami mereka dan menjaga maruah suami mereka selama mana suaminya itu tidak menyuruh atau melakukan perkara yang bertentangan dengan agama.Dalam sebuah Hadis yang bermaksud, “Andainya aku ini orang yang menyuruh sesiapa supaya bersujud kepada orang,pasti aku menyuruh isteri itu bersujud kepada suami mereka”.
2.Isteri mestilah memberikan hak suami yang ingin menyetubuhinya pada bila-bila masa sahaja selagi ia dibenarkan oleh syara’,contohnya ketika bersih daripada haid dan nifas.
Sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud:

“Isteri-isteri kamu adalah sebagai kebun tanaman kamu.Oleh itu datangilah kebun tanaman kamu menurut cara yang kamu sukai,dan sediakanlah (amal-amal yang baik) untuk diri kamu;dan bertaqwalah kepada Allah SWT serta ketahuilah sesungguhnya kamu akan me…

Hak-Hak Isteri Dari Suaminya

dipetik dari:http://layarislam.blogspot.com/

-Suami yang taat dalam melaksanakan perintah serta suruhan Allah dan Rasulnya dan dapat pula membimbing isterinya.
-Suami yang mampu memberikan nafkah sama ada zahir ataupun batin.
-Suami yang sedia memberikan nasihat, bimbingan, dorongan, didikan dan tunjuk ajar dalam melaksanakan tugas serta tanggungjawap rumahtangga dan juga terhadap Allah s.w.t
-Suami yang bijak dalam menyelesaikan permasalahan isteri yang timbul bersama jiran tetangga atau sebagainya.
Suami yang dapat memberikan pemerhatian dalam hal keselamatan, kebajikan dan kesihatannya.
-Suami yang dapat menyediakan tempat tinggal, pakaian dan makanan yang sempurna mengikut kemampuanya.
-Suami yang penyabar dan tidak menggunakan kekerasan dalam menyelesaikan sesuatu masalah atau untuk mendapatkan sesuatu.
-Suami yang tidak cemburu buta tanpa asas terhadap isterinya yang mana boleh merosakkan keutuhan rumah tangga mereka.
-Suami yang sentiasa memberikan kasih sayang, belas kasihan da…

hukum minuman ada semut bolehkah diqiaskan dengan hadith tentang lalat?

Baru-baru ini saya ditanya oleh teman saya teman di university dulu..soalannya bolehkan minum minuman dimasuki semut?bolehkah diqiaskan dengan hadis lalat?

k.s-: akak baca buku buya(ayahku),yg tentang pnymbuhan qurani tu
k.s -: pastu dlm tu ade tulis
k.s -: pasa madu
k.s -: cmpur madu dlm susu pns
k.s -: akk mmg amlkn madu cmpur susu pns pg2 sjk ngndung ni
k.s -: pastu ade org ckp n akk tbc kt intnt madu xblh dcmpur dgn air pns sbb nti akn hlng khasiat madu tu
k.s -: tu yg bt akk cnfius
k.s -: tu yg nk tny buya
mrs taufik(saya): oo
mrs taufik: asma' rse bole je
mrs taufik: buya buat buku tu ade rujukannyer
mrs taufik: asal dr kitab arab
k.sarah -: tu la
k.sarah -: akk yakin dgn buya
mrs taufik: internet ni krg sikit tahap yakin pcaya ni
mrs taufik: xtau la
mrs taufik: madu kan ade hadithnya
k.s -: asma ni akk nk tny asma
k.s -: mnyk zaitun blh thn bape thn???????hu2
k.s -: jwb ustazah
mrs taufik: xtahu lak
mrs taufik: ustazah S
mrs taufik: sll yg lama2 tu xbrni mkn kmi wat sapu rambut sapu2 luar jela
mr…

t-shirt muslimah fatihah design hanya rm27 murah berbanding di pasaran...segera stok terhad untuk bulan ini sahaja.

Imej
Saya sarankan kepada guru-guru sekolah untuk membeli secara borong dan menjual kepada anak-anak murid pada musim persekolahan,sungguh lumayan untuk pendapatan tambahan.Ia juga sesuai buat umum terutamanya wanita atau remaja solehah yang mementingkan penjagaan aurat.





HARGA BIASA RM37
HARGA JUALAN AKHIR TAHUN SEHELAI RM30
HARGA JUALAN BAGI BORONG MELEBIHI 50 HELAI SEHELAI RM27
HARGA JUALAN DI JORDAN SEHELAI JD 10
HARGA JUALAN DI JORDAN BORONG MELEBIHI 100 HELAI JD 8
Harga tidak termasuk bayaran pos.
1- Light Blue
2- Light Pink
3- Apple Green
4- Black
5- Orange Black
size = s - xl

sila hubungi : Pn Asma' 016-253 9519
Labels: Fatihah Design
YM saya:as_eunsuh@yahoo.com.my
Email:as_eunsuh@yahoo.com.my
cara bayaran akan diberitahu semasa berbincang
SAYA MEMBANTU DIRI SAYA JUGA DIRI ANDA...SAMA-SAMA KITA MANFAATKAN PELUANG INI..

nur kasih

Bila cuti sekolah teringat pulak tempat kerja Sekolah Agama Menengah Bandar Baru Salak Tinggi..

http://www.sabkstisbpi.edu.my/
Kemana menghilang laman web ni???

khasiat-khasiat produk AMSYIQ semuanya telah dibaca al-quran oleh SYEIKHUL MAQARI HAJI OTHMAN BIN HAMZAH

Produk utama amsyiq AIR ZAM-ZAM QURANI..antara yang lain:-

APRIKOT QURANI
Penyembuhan Mishmish (Aprikot)
1- Sebagai penguat tenaga.
2- Merawat Anemia.
3- Menguatkan pandangan dan menghilangkan rabun.

KISMIS QURANI
Penyembuhan Kismis
1- Memudahkan proses pencernaan.
2- Memberikan manfaat kepada perut.
3- Untuk mencergaskan kekuatan seksual.
4- Sebagai makan tambahan dan kecerdasan otak.
5- Menguatkan kekuatan dan kesuburan badan dengan cepat.
6- Membentuk darah baru.
7- Memberi manfaat kepada hati dan penglihatan.
8- Mencuci darah.
9- Memulihkan kulit yang hitam dan kulit terbakar.
10- Menghilangkan dahaga.
11- Elok dimakan selepas makan.
12- Melambatkan monopus

KURMA QURANI
Penyembuhan Tamar
1- Menguatkan hati.
2- Melembutkan sembelit.
3- Menambah kekuatan seksual.
4- Merawat panas halqum.Sebagai makanan yang mengenyangkan dan berhasiat

Banyak lagi produk lain...seperti madu qurani,zaitun qurani,minyak wangi qurani,kitab-kitab syifa' qurani oleh syeikhul maqari haji othman bin ham…

JUALAN AKHIR TAHUN T-SHIRT FATIHAH DESIGN 2009

Imej
Saya sarankan kepada guru-guru sekolah untuk membeli secara borong dan menjual kepada anak-anak murid pada musim persekolahan,sungguh lumayan untuk pendapatan tambahan.Ia juga sesuai buat umum terutamanya wanita atau remaja solehah yang mementingkan penjagaan aurat.





HARGA BIASA RM37
HARGA JUALAN AKHIR TAHUN SEHELAI RM30
HARGA JUALAN BAGI BORONG MELEBIHI 50 HELAI SEHELAI RM27
HARGA JUALAN DI JORDAN SEHELAI JD 10
HARGA JUALAN DI JORDAN BORONG MELEBIHI 100 HELAI JD 8
Harga tidak termasuk bayaran pos.
1- Light Blue
2- Light Pink
3- Apple Green
4- Black
5- Orange Black
size = s - xl

sila hubungi : Pn Asma' 016-253 9519
Labels: Fatihah Design
YM saya:as_eunsuh@yahoo.com.my
Email:as_eunsuh@yahoo.com.my
cara bayaran akan diberitahu semasa berbincang
SAYA MEMBANTU DIRI SAYA JUGA DIRI ANDA...SAMA-SAMA KITA MANFAATKAN PELUANG INI..

Nota Kaedah

Pengajaran secara kuliah menggariskan beberapa kelebihan. Antaranya ialah cara ini berkesan untuk mendapatkan maklumat. Ia dapat menjimatkan masa dan tenaga kerana semua maklumat boleh disampaikan kepada sekumpulan murid yang bsear dalam masa yang singkat. Selain itu, cara ini dapat menyumbang bahan-bahan tambahan yang tidak boleh diperoleh oleh murid-murid melalui buku teks. Kelas lebih mudah dikawal dan sesetengah murid akan merasa lebih puas dengan bentuk penyampaian yang lebih distrukturkan. Mereka lebih mudah menganalisa, menginterpretasi, dan mensintesis bahan-bahan pembelajaran apabila disampaikan secara langsung.
Dari segi kelemahan-kelemahannya pula, ia merupakan komunikasi satu hala. Interaksi antara pendidik atau guru dengan murid terhad. Pengajaran cara ini tidak menggalakkan murid-murid belajar secara aktif. Pembelajaran melalui penerimaan bahan-bahan kulih biasanya tidak lengkap kerana apa yang didengar atau dicatat secara tergesa-gesa itu akan mudah dilupai atau tidak d…

Belajar cara belajar

Kemahiran belajar merupakan kemahiran seumur hidup. Kemahiran ini perlu dikembangkan kepada semua murid supaya mereka peka dengan teknik-teknik pembelajaran yang berkesan. Dengan kemahiran ini juga, murid dapat mengenalpasti kekuatan dan kelemahan dalam proses belajar mereka dan seterusnya mereka boleh mengambil langkah-langkah yang sewajarnya untuk memperbaiki sesuatu kelemahan. Justeru, pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah perlu mengambil kira kebolehan dan minat murid yang pelbagai dan guru harus memberikan penekanan pada teknik pengajaran dan pembelajaran yang sesuai dengan murid mereka.
Belajar cara belajar di sini akan cuba memberikan berberaapa cadangan dan idea untuk menjalankan teknik-teknik pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah yang menyerapkan belajar cara belajar. Untuk mencapai matlamat ini, beberap objektif seperti:
 Menjelaskan konsep belajar cara belajar kepada guru.
 Memahami faktor yang mempengaruhi pembelajaran murid
 Membimbing guru mengenal pasti st…

mari bercinta..

Bercintalah dengan pelajaran, bertunang dengan mengulang kaji, berkahwinlah dengan peperiksaan, dan berbulan madulah dengan kejayaan.
Bagaimana mahu jadi pelajar cemerlang? Apakah ciri -ciri pelajar cemerlang? Berikut adalah 15 tip atau petua untuk menjadi pelajar cemerlang:
1. Tuhan mencipta kita dengan penuh kesempurnaan. Bertindaklah dengan cemerlang.
2. Pelajar yang tidak berdisiplin semasa belajar, besar kemungkinan tidak berdisiplin sepanjang hayat.
3. Semua orang mahu berjaya tetapi cuma segelintir yang berjaya kerana mereka berjaya mengawal nafsu dan emosi.
4. Kita mudah lupa apa yang kita dengar. Kita sekadar tahu apa yang kita lihat. Kita akan faham apa yang kita amalkan/praktikkan.
5. Apabila kita belajar dengan niat untuk berkongsi ilmu atau pun mengajar orang lain, kita akan dapat kefahaman dan daya ingatan yang luar biasa.
6. Setiap hari, carilah alasan untuk berubah secara positif.
7. Di dalam dunia ini, cuma kita berupaya mengubah diri kita.
8. Apabila kita berubah, semua…

Ciri-ciri Yang Perlu Ada Pada Seorang Guru Berkesan

Bagaimana dan apakah ciri-ciri yang dimaksudkan dengan seorang guru yang berkesan itu? Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia, Dato’ Dr. Abdul Shukor Abdullah menyenaraikan ciri-ciri guru berkesan sebagaimana yang disenaraikan berikut:
1. Bersikap profesional.
2. Mempamerkan ciri-ciri kekuatan teori.
3. Kaya ilmu.
4. Bertindak di atas landasan etika dan tatasusila kerja.
5. Bermoral teguh.
6. Sentiasa berusaha meningkatkan kualiti hasil pengajaran.
7. Prihatin dengan kehendak murid dan ibu bapa.
8. Berkebolehan menilai kekuatan dan kelemahan murid-murid.
9. Melengkapkan diri dengan kemahiran yang sejajar dengan tuntutan semasa.
10. Menampilkan watak terpuji, berimej, berperibadi mulia, berwawasan sebagai pendidik unggul pada setiap masa.
11. Mempastikan situasi ‘Guru mengajar murid belajar’ wujud di dalam kelas.
12. Berupaya melahirkan ‘persekolahan berwatak’ supaya pelajar mempunyai kekuatan ilmu, berpersonaliti sihat dan serba boleh.
13. Berupaya membina minda pelajar yang cemerlamg akademik.
14. Be…

Ciri-ciri pelajar cemerlang

1. Sentiasa yakin pada potensi diri sendiri.
2. Bersedia memikul
tanggungjawab sebagai seorang pelajar.
3. Memberikan tumpuan sepenuhnya kepada pelajaran semasa mengikuti pengajaran guru.
4. Membuat persediaan awal dalam menghadapi sebarang peperiksaan.
5. Sentiasa bersiap sedia dalam menghadapi sebarang bentuk ujian atau peperiksaan yang bakal diadakan oleh pihak sekolah atau pihak kementerian.
6. Menyediakan keperluan peralatan belajar yang mencukupi.
7. Menepati waktu belajar yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah
8. Mendapatkan bantuan guru atau kawan-kawan sekelas yang lain apabila gagal mengikuti kelas di atas sebab-sebab tertentu.
9. Sentiasa menghormati guru sama ada semasa guru sedang mengajar di dalam kelas atau sewaktu berada di luar kelas.
10. Bersoal-jawab dengan guru untuk memahami pelajaran yang telah diajar.
11. Sering memberi pandangan dan pendapat dalam proses pembelajaran.
12. Sering berbincang dengan rakan-rakan tentang pelajaran yang telah dipelajari.
13. Menyiapkan…

untuk pelajar upsr

http://www.exam.com.my/siw4/support/faq.asp?uil=2

berlagak atau cakap benar...

aku sebenarnya masih tertanya-tanya orang itu cakap benar atau berlagak...mungkin juga dia bersyukur dengan segala nikmat,walaupun kadang -kadang mengguris hati orang lain ...sesiapa ade artikel buat saya rujuk...silalah bagitahu..

apakah kejayaan anak-anak itu....

Saya percaya, ramai orang bersetuju bahawa maksud kejayaan itu adalah subjektif. Sebagai ibubapa, kita lah yang menetapkan garis ukur kejayaan untuk anak kita. Apakah erti kejayaan untuk anak anda?
Saya tidak mempunyai anak lagi,insyaallah rezkinya kemudian tapi kejayaan bagi ayah saya untuk anak-anaknya bukan dari sudut cemerlangnya akademik tetapi paling penting anak-anaknya menjadi soleh solehah..

Ada orang menilai kejayaan anak dari sudut pencapaian akademiknya.

Ada juga yang meletakkan anak itu berjaya bila ia berjaya mengumpul harta yang banyak, ada kereta besar dan ada rumah besar.

Mengapa erti kejayaan ini sangat penting?

Apabila kita rasakan bahawa kecemerlangan akademik adalah kejayaan buat anak kita, maka kita akan tumpukan usaha pada akademiknya. Hantar ke sekolah yang bagus. Hantar ke kelas tuisyen dsb.

Apabila kita meletakkan kejayaan itu pada harta, maka kita akan usahakan supaya anak kita untuk mempunyai pendapatan tetap, ada kerjaya yang baik, ada ijazah keleas pertama supa…

CIRI-CIRI WANITA SOLEHAH

1. Mencintai Allah dan Rasul

Melebihi cinta dan ketaatan kepada orang lain.Sabda Rasulullah s.a.w : “Tiga perkara sesiapa yang memilikinya akan mendapat kemanisan iman: menjadikan Allah dan Rasulnya lebih di cintai daripada kedua-duanya…” Riwayat al-Bukhari dan Muslim.

Mencintai Allah dan Rasul dengan mentaati segala suruhan dan larangan syarak.

Sabda Rasulullah s.a.w melalui hadis qudsi: “hamba-ku yang mendekatkan diri kepada-ku dengan melakukan amalan fardu lebih aku cintai. Sentiasalah hamba-ku berterusan menghampiriku dengan melakukan amalan sunat sehingga aku mengasihinya. Apabila aku mengasihinya, jadilah aku pendengarnya yang dia mendengar dengannya, penglihatan yang dia melihat dengannya, tangan yang dia memukul dengannya dan kaki yang dia berjalan dengannya, kalau dia meminta kepadaku, pasti aku akan memberinya dan kalau dia memohon perlindunganku, pasti aku akan melindunginya” Riwayat al-Bukhari.

Termasuk mencintai Rasulullah mengikut dan mencintai baginda dalam setiap perkara F…

menjaga adik-adik ketika ibu ayah ke luar negara..pentingnya komunikasi...

Antara artikel-artikel "Pentingnya Komunikasi dengan Anak-anak"
ALHAMDULILLAH mempunyai ibu ayah yang memahami jiwa anak remajanya dan anak-anak kecilnya..lepas baca artikel-artikel dibawah baru ku faham berbeza-berbeza cara komunikasi dengan anak-anak yang berlainan usia.

Alam remaja merupakan suatu proses perkembangan fizikal yang dilalui oleh setiap manusia dan proses perkembangan ini mengalami perubahan-perubahan yang membawa pengaruh besar terhadap perkembangan fizik, mental dan juga sosial. Oleh sebab itu, ibu bapa seharusnya memberikan perhatian dan bimbingan yang lebih optimal kepada anak remaja.

Remaja dan permasalahanya memang tidak dapat dipisahkan. Hal ini menjadi bertambah rumit bagi sesetengah ibu bapa kerana sukar untuk memahami dan berkomunikasi dengan anak remaja mereka.

Kebanyakan ibu bapa merasakan mereka sudah menjalankan tanggungjawab dan memberikan perhatian yang sewajarnya tetapi bagi remaja itu masih belum cukup.

Komunikasi membawa maksud …