Selasa, 15 Disember 2009

hukum minuman ada semut bolehkah diqiaskan dengan hadith tentang lalat?

Baru-baru ini saya ditanya oleh teman saya teman di university dulu..soalannya bolehkan minum minuman dimasuki semut?bolehkah diqiaskan dengan hadis lalat?

k.s-: akak baca buku buya(ayahku),yg tentang pnymbuhan qurani tu
k.s -: pastu dlm tu ade tulis
k.s -: pasa madu
k.s -: cmpur madu dlm susu pns
k.s -: akk mmg amlkn madu cmpur susu pns pg2 sjk ngndung ni
k.s -: pastu ade org ckp n akk tbc kt intnt madu xblh dcmpur dgn air pns sbb nti akn hlng khasiat madu tu
k.s -: tu yg bt akk cnfius
k.s -: tu yg nk tny buya
mrs taufik(saya): oo
mrs taufik: asma' rse bole je
mrs taufik: buya buat buku tu ade rujukannyer
mrs taufik: asal dr kitab arab
k.sarah -: tu la
k.sarah -: akk yakin dgn buya
mrs taufik: internet ni krg sikit tahap yakin pcaya ni
mrs taufik: xtau la
mrs taufik: madu kan ade hadithnya
k.s -: asma ni akk nk tny asma
k.s -: mnyk zaitun blh thn bape thn???????hu2
k.s -: jwb ustazah
mrs taufik: xtahu lak
mrs taufik: ustazah S
mrs taufik: sll yg lama2 tu xbrni mkn kmi wat sapu rambut sapu2 luar jela
mrs taufik: eleh malu2
mrs taufik: ustazah
mrs taufik: comel
k.s -: ha2
k.s -: ok2 tq
k.s -: sory kacau asma jeeeeeee
mrs taufik: xla
k.s -: nanti tanya kan abuya soalan2 akak ye...lagi satu kalau kita minum air yang dimasuki semut pastu kita buang semut tu pastu minum bolehke kalau diqiaskan dengan hadith tentang lalat?

NTAHLA saya ada belajar dulu tentang hadis mengenai lalat kalau lalat jatuh dalam minuman boleh tenggelamkan lalat tu dan buang lalat dah boleh minum air tu sebab pada sayap kanan lalat ada penawar dan pada sayap kiri lalat ada racun..bila kawan saya tanya saya adakah boleh hadis ini diqiaskan dengan kes semut dalam minuman saya pon dah confius jadi saya pun rujuk pada ustaz saya masa kelas tafaquh guru-guru Jais.Tak jadi saya nak tanya ayah saya kerana jauh diperantaun Jordan yang kini berjuang kerana ilmu.
Jawapan ustaz:katanya tidak boleh kerana hadis tentang lalat itu khas untuk lalat yang bersayap dan tidak berdarah.Kalau semut tidak boleh sebab tidak bersayap,manakala nyamuk pula jenis haiwan yang berdarah..jadi tak boleh diqiaskan dengan hadis khas untuk lalat sahaja.Dalam feqh ada 2 pengecualian: 1-binatang yang mati yang tak boleh ditegah dan yang ke-2 dikecualikan bangkai yang tidak ada darah mcm semut tu,maka dimaafkan tapi pendapat ini tidak kuat.
Setelah jelas jawapan ustaz itu tadi maka saya kongsikan bersama buat kalian.Kadang-kadang bagus juga ramai kenalan dari para alim ulamak ni..kita boleh ambil manfaatnyer...maksud saya ilmunya,tapi masyarakat kita ni bila susah je cari ustaz ustazah misalnya bile kes cerai berai,hal mati jer...fikir-fikirkanlah..

Tiada ulasan: